Veelgestelde vragen
Vanaf 11 januari 2027 is de Oostbuis van de Westerscheldetunnel vier maanden dicht om een breuk en scheur in het beton te repareren. Verkeer kan dan alleen door de Westbuis rijden. Het ene uur rijdt het verkeer van Terneuzen (Zeeuws-Vlaanderen) richting Borssele (Zuid-Beveland), het andere uur andersom. Tijdens de werkzaamheden kan er 50 tot 80% minder verkeer door de Westerscheldetunnel rijden. Voor een groot deel van de huidige weggebruikers houdt dit in dat ze tijdens de werkzaamheden niet door de tunnel kunnen rijden. Alleen met een toegangsbewijs en reservering kun je door de tunnel rijden. We kunnen ons voorstellen dat je daar vragen over hebt. Op deze pagina geven we antwoord op de meest gestelde vragen.
De tunnel gebruiken tijdens de werkzaamheden
Hoe wordt de Westbuis gebruikt tijdens de reparatie?
Hoe kan ik straks door de tunnel?
Wat is gereguleerd blokrijden?
Welke tijdsblokken komen er?
- 05.30 – 06.20 uur: Borssele (Zuid-Beveland) → Terneuzen (Zeeuws-Vlaanderen)
- 10 minuten leegrijden
- 06.30 – 07.20 uur: Terneuzen (Zeeuws-Vlaanderen) → Borssele (Zuid-Beveland)
- 10 minuten leegrijden
- 07.30 – 08.20 uur: Borssele (Zuid-Beveland) → Terneuzen (Zeeuws-Vlaanderen)
Waarom zijn de blokken 50 minuten en niet 20 minuten?
Hoeveel personen kunnen er straks in één blok van 50 minuten door de Westbuis?
Waarom gaat blokrijden over één rijstrook en niet over twee, zelfs niet van Borssele naar Terneuzen?
Het klinkt misschien gek, maar dan kan er minder verkeer door de tunnel dan wanneer er één rijstrook wordt gebruikt. In onderstaande video wordt dit uitgelegd:
Waarom is tegenverkeer overdag niet mogelijk?
Tijdens reguliere onderhoudsnachten passen we tweerichtingsverkeer in één buis wel toe, maar dat gebeurt alleen onder zeer strikte voorwaarden. ’s Nachts ligt het aantal passages vele malen lager dan overdag. Het risico op incidenten is daardoor aanzienlijk kleiner en hulpdiensten kunnen in dat geval sneller en gecontroleerder optreden.
Overdag is dit niet verantwoord. Het aantal passages is dan van een geheel andere orde van grootte dan ’s nachts, waardoor bij een incident te veel mensen tegelijk in de tunnelbuis aanwezig zouden zijn.
In de volgende animatie wordt nog een keer uitgelegd waarom tegenverkeer in de tunnel overdag niet mogelijk is:Tegenverkeer kan niet, omdat de rook maar één kant op kan. Bij blokrijden rijdt het verkeer toch ook in twee richtingen door dezelfde buis. Waarom kan dat dan wel?
Verkeersbesluit
Wat is het verkeersbesluit en waarom is het nodig?
Waar kan ik het verkeersbesluit en de beleidsregels lezen?
Kan ik bezwaar maken op het verkeersbesluit?
Is het verkeersbesluit al definitief?
Toegangsbewijs
Wat is een toegangsbewijs?
Wie komt in aanmerking voor een toegangsbewijs?
- 0. Nood- en hulpdiensten met blauw licht en sirene
- 1. Noodzakelijke onvoorziene spoedtransporten, bijvoorbeeld een spoedarts, crisisinterventie, loodsdiensten, aannemers die worden opgeroepen bij verstoringen van weg- en waterverkeer, ...
- 2. Openbaar vervoer
- 3. Collectief personenvervoer
-
- a. Als het gaat om woon-werkverkeer met 8 passagiers (of meer) tussen Zeeuwse vertrek- en aankomstpunten en als thuiswerken aantoonbaar geen optie is.
- b. Als het gaat om vervoer voor personen die door hun beperkingen niet met openbaar vervoer kunnen reizen en als thuiswerken aantoonbaar geen optie is (bijvoorbeeld speciaal zorgvervoer in het onderwijs).
- c. Als het gaat om vervoer naar sport- of culturele evenementen met 8 passagiers (of meer), uitsluitend in het weekend of na de avondspits (na 18.30 uur).
- 4. Vrachtverkeer en goederenvervoer met eindbestemming en/of vertrekpunt in de provincie Zeeland
-
- a. Binnen de spits is er voorrang voor noodzakelijk vrachtvervoer met strakke levertijden, waarbij geen extra voorraad beschikbaar is bij de ontvanger, of waarbij een vertraging leidt tot problemen in de productie of keten.
- b. Buiten de spits wordt in elk geval 50% van de nog beschikbare ruimte toegewezen aan vrachtverkeer.
- c. Landbouwverkeer en vervoer dat zo groot is dat het niet met een standaard vrachtwagen vervoerd kan worden, krijgt een toegangsbewijs voor een specifiek tijdstip.
- 5. Noodzakelijk werkverkeer met begin- of eindbestemming in Zeeland dat niet via openbaar of collectief vervoer kan. Hieronder valt vervoer waarbij het vervoersmiddel essentieel is voor de professionele activiteit of bedrijfsmaterieel bevat (denk aan marktkraamhouders, bezorgdiensten, hoveniersbedrijven, schilders en thuiszorg).
- 6. Zwaarwegende omstandigheden, bijvoorbeeld een sterfgeval of bevalling bijwonen.
- 7. Naar verwachting is er in de avonden, weekenden en op feestdagen beperkt ruimte voor ander verkeer. Als een tijdsblok nog niet vol zit, nadat de groepen met voorrang een toegangsbewijs hebben gekregen, dan komt ook ander verkeer in aanmerking voor een toegangsbewijs.
Waarom wordt met voorrangsregels gewerkt en niet bijvoorbeeld met loting?
Hoe werd bepaald wie voorrang krijgt?
Hoe wordt er bepaald of vervoer noodzakelijk is?
Hoe vraag ik een toegangsbewijs aan?
Vanaf wanneer kan ik een toegangsbewijs aanvragen?
Wanneer moet ik mijn toegangsbewijs aanvragen?
Wat als ik mijn aanvraag per ongeluk via het verkeerde loket indien?
Kan de provincie Zeeland mijn aanvraag weigeren?
- de aanvraag niet voldoet aan de criteria voor de categorieën zoals genoemd in de beleidsregels;
- uit het reserveringssysteem blijkt dat er geen plaatsen meer beschikbaar zijn voor een bepaalde categorie in een bepaald tijdsblok;
- aannemelijk is dat aanvrager niet voldoet aan (overige) wettelijke bepalingen;
- dat naar het oordeel van de provincie nodig is vanwege redenen van openbaar belang, het belang van een goede doorstroming van het verkeer of de verkeersveiligheid.
Kan mijn toegangsbewijs ingetrokken of geannuleerd worden door provincie Zeeland?
- de houder van het toegangsbewijs dat wil;
- ter verkrijging van het toegangsbewijs onjuiste gegevens zijn verstrekt;
- er zich een wijziging voordoet in een van de omstandigheden die relevant zijn voor het verlenen van het toegangsbewijs;
- de aan het toegangsbewijs verbonden voorschriften of beperkingen niet worden nagekomen;
- de persoon waaraan het toegangsbewijs is verleend, niet langer geldt als eigenaar of houder van het motorvoertuig of de motorvoertuigen ten behoeve waarvan het toegangsbewijs wordt gebruikt;
- er sprake is van misbruik of een ander gebruik van het toegangsbewijs dan waarvoor deze is bedoeld: je kunt dan pas opnieuw in aanmerking komen voor een toegangsbewijs wanneer de oorspronkelijke geldigheidsduur van je ingetrokken toegangsbewijs verstreken is;
- het toegangsbewijs valselijk is opgemaakt of vervalst is met het oogmerk om deze echt en onvervalst te (laten) gebruiken: je kunt dan pas opnieuw in aanmerking komen voor een toegangsbewijs wanneer de oorspronkelijke geldigheidsduur van je ingetrokken toegangsbewijs verstreken is;
- blijkt dat een aanvrager herhaaldelijk geen gebruik maakt van aangevraagde toegangsbewijzen (herhaaldelijke no-show zonder redelijke grond): je kunt dan pas opnieuw in aanmerking komen voor een toegangsbewijs wanneer de oorspronkelijke geldigheidsduur van je ingetrokken toegangsbewijs verstreken is;
- ter handhaving van de Wegenverkeerswet 1994 en de daarop gebaseerde besluiten en;
- om andere redenen van openbaar belang.
Is het toegangsbewijs persoonsgebonden of voertuiggebonden?
Kan ik mijn toegangsbewijs doorgeven aan een kennis, familielid, collega, ...?
Kan ik een toegangsbewijs aanvragen voor iemand anders?
Hoelang is mijn toegangsbewijs geldig?
Kan ik met mijn toegangsbewijs altijd door de tunnel?
Kan ik met mijn toegangsbewijs heen- en terug door de tunnel?
Wat als er voor een bepaalde categorie méér toegangsbewijzen worden aangevraagd dan dat er capaciteit is in de tunnel?
Hoe moet ik aantonen dat thuiswerken geen optie is?
Kan ik het toegangsbewijs ook teruggeven als blijkt dat ik het toch niet nodig heb?
Is het toegangsbewijs gratis aan te vragen?
Hoe worden mijn gegevens verwerkt?
Wat als ik mijn toegangsbewijs vergeet op het moment dat ik door de tunnel rijd?
Categorieën 0 en 1: Hulpdiensten en veiligheid
Wat als ik een medische afspraak heb maar geen spoed?
Kunnen hulpdiensten en ander dringend (nood/hulp)vervoer altijd door de tunnel?
Welk verkeer hoort bij categorie 0: Hulpdiensten?
Welk verkeer hoort bij categorie 1: Spoedverkeer?
- Spoedzorg, zoals een spoedarts, huisarts, verloskundige of crisishulp in de jeugdzorg of geestelijke gezondheidszorg
- Storingen aan openbare infrastructuur of bij gevaarlijke industriebedrijven
- Aannemers die worden opgeroepen bij verstoringen van bruggen, sluizen, tunnels, wegen of spoor
- Voorrangsvoertuigen die na een inzet terugkeren naar hun standplaats
- Weginspecteurs van de Westerscheldetunnel zelf
Is er een risico dat hulpdiensten vertraging oplopen?
Mag ik zelf als spoedverkeer door de tunnel?
Stel: ik woon in Kapelle en werk bij ZorgSaam in Zeeuws-Vlaanderen. Ik ben met spoed op de operatiekamer nodig. Mag ik dan met voorrang door de tunnel?
Categorie 2: Openbaar vervoer
Hoe ziet het OV-aanbod eruit tijdens de werkzaamheden?
Wordt het OV gratis of goedkoper om mensen te stimuleren de auto te laten staan?
Hoe wordt voorkomen dat bussen zelf vast komen te zitten in de wachtrijen?
Hoe vaak vaart de Westerschelde Ferry precies tijdens de werkzaamheden?
Wordt de Westerschelde Ferry gratis of goedkoper?
Biedt de Westerschelde Ferry voldoende capaciteit voor fietsers, voetgangers en forenzen?
Wordt de dienstregeling van de Westerschelde Ferry afgestemd op ploegendiensten en schooltijden?
Hoe kom ik bij de Westerschelde Ferry?
Kan ik een plek in de bus en/of ferry reserveren?
Kunnen de oude veerboten voor auto’s tijdelijk terugkomen?
Categorie 3: Collectief vervoer
Wat is collectief vervoer?
- Woon-werkverkeer met 8 passagiers (of meer), waarbij de begin- of eindbestemming in de provincie Zeeland is gelegen en thuiswerken aantoonbaar geen optie is.
- Vervoer van personen die door hun beperkingen niet met openbaar vervoer kunnen reizen en thuiswerken aantoonbaar geen optie is.
- Vervoer naar sport- of culturele evenementen met 8 passagiers (of meer), uitsluitend in het weekend of tussen de avond- en ochtendspits.
Moet het collectief vervoer door mijn werkgever georganiseerd worden?
Kan ik met een groep naar mijn sportwedstrijd of een cultureel evenement aan de andere kant van de tunnel?
Categorie 4: Vracht- en goederenverkeer
Welk vrachtverkeer wordt als noodzakelijk bestempeld en mag dus tijdens de spitstijden rijden?
Hoe kan ik door de tunnel als ik niet word bestempeld als noodzakelijk vrachtverkeer?
Kan ik met mijn tractor door de tunnel?
Ik moet exceptioneel grote vracht vervoeren. Kan ik door de tunnel?
Categorie 5: Noodzakelijk werkverkeer
Welk werkverkeer wordt als noodzakelijk bestempeld?
Hoe wordt omgegaan met bedrijven die ploegendiensten draaien en dus grote groepen werknemers tegelijk moeten laten reizen?
Categorie 6: Zwaarwegende omstandigheden
Welke omstandigheden worden als zwaarwegend bestempeld?
Mijn vrouw is bevallen. Ik ben als vervoer met zwaarwegende omstandigheden door de tunnel gereden naar het ziekenhuis. Hoe kom ik terug thuis?
Val ik onder noodzakelijk verkeer als mantelzorger of als ik moet zorgen voor een dier?
Wat als ik een medische afspraak heb maar geen spoed?
Wie beslist of mijn situatie zwaarwegend genoeg is?
Categorie 7: Overig
Ik val niet in categorie 0 t/m 6. Bestaat er een kans dat ik toch een toegangsbewijs kan krijgen?
Hoe maak ik kans op een toegangsbewijs buiten de spits?
Een plek reserveren in een tijdsblok
Hoe moet ik straks een plek in een tijdsblok reserveren via het reserveringssysteem?
Vanaf wanneer kan ik een tijdslot reserveren?
Hoe wordt het aantal plekken per tijdsblok bepaald?
Hoeveel plekken zijn er per categorie per tijdsblok?
Is er een wachtlijst waarop ik me kan aanmelden?
Ik ben geen noodzakelijk vervoer. Wanneer en hoe weet ik over er toch nog capaciteit is in de tunnel voor mijn verplaatsing?
Kan ik mijn tijdsblok wijzigen of annuleren?
Wat als het tijdsblok waarop ik door de tunnel wil al vol is?
Heb ik tijdens het weekend en op feestdagen ook een reservering nodig om door de tunnel te reizen?
Wanneer is het spits?
Alternatieve vervoersopties
Welke alternatieve vervoersopties zijn er?
Is carpoolen een goed alternatief?
Hoe zorgen jullie ervoor dat het verkeer daadwerkelijk met 50 tot 80% afneemt?
Wat gebeurt er als er meer verkeer is?
Doorstroming & wachttijden
Hoe lang moet ik gemiddeld wachten voordat ik aan de beurt ben om door de tunnel te rijden?
Hoe wordt voorkomen dat er lange wachtrijen ontstaan voor de tunnel?
Wat gebeurt er als het verkeer in een richting vastloopt en het blokrijden niet meer volgens schema kan?
Werkgevers & werknemers
Wat wordt er van werkgevers verwacht om de verkeersdruk te verminderen?
Hoe kunnen werknemers met onregelmatige diensten (zorg, industrie, havens) zeker zijn dat ze op tijd op hun werk raken?
Hoe wordt omgegaan met bedrijven die ploegendiensten draaien en dus grote groepen werknemers tegelijk moeten laten reizen?
Worden er alternatieven voorzien voor mensen die niet kunnen thuiswerken?
Ik werk aan de overkant. Wat kan ik het beste doen?
Hoe kunnen medewerkers straks op tijd op hun werk komen?
Financiële vragen
Door de werkzaamheden maak ik extra kosten. Bijvoorbeeld door OV-gebruik, omrijden of vertraging. Kan ik daarvoor een vergoeding krijgen?
Komt er een regeling voor bedrijven die omzet verliezen door langere reistijden?
Worden bussen en de Westerschelde Ferry gratis de vier maanden als de Oostbuis dicht is?
Is het toegangsbewijs gratis aan te vragen?
Handhaving
Hoe wordt gecontroleerd of mensen zich aan hun tijdsslot houden?
Wat gebeurt er als ik zonder toegangsbewijs en/of zonder reservering voor een plek in een tijdsblok rijd?
Wie controleert de toegangsbewijzen?
Kan ik een boete krijgen?
Omrijden via Antwerpen
Wordt de Liefkenshoektunnel gratis of goedkoper tijdens de werkzaamheden?
Hoe wordt voorkomen dat de Liefkenshoektunnel zelf overbelast raakt door extra verkeer uit Zeeland?
Is er overleg met de Vlaamse overheid over capaciteit, veiligheid en doorstroming?
Op hoeveel extra reistijd moet ik rekenen als ik via Antwerpen moet rijden?
Kunnen jullie garanderen dat de route via Antwerpen betrouwbaar genoeg is voor woon-werkverkeer?
Wat gebeurt er als er een incident is op de Antwerpse Ring, is er dan een alternatief?
Is het veilig om zoveel extra verkeer via Antwerpen te sturen, gezien de huidige drukte op de ring?
Over de betonschade
Wat is er precies aan de hand?
Wat is de oorzaak van de schade?
- De grondlaag boven de schadelocatie, die extra veel druk uitoefent op de tunnelbuis.
- Toepassing van ander materiaal als ringvoegmateriaal bij de bouw van de tunnel, waardoor de tunnelringen grotere krachten moesten opnemen. Het opvangen is niet zonder schade gelukt.
- Onvoldoende wapening in de betreffende segmenten.
Kan zo’n scheur doorlopen naar de andere buis?
Dit kan niet. Omdat beide tunnelbuizen los staan van elkaar, is het niet mogelijk dat een breuk in de ene buis kan doorlopen naar de andere buis. Er zijn geen afwijkingen in de rest van de Oostbuis en in de Westbuis gevonden.
Kan er op andere locaties in de tunnel ook betonschade ontstaan?
Over de herstelwerkzaamheden
Wanneer starten de werkzaamheden?
Gaat het echt vier maanden duren?
Wat gebeurt er als de werkzaamheden langer duren dan vier maanden?
Zijn er andere mogelijkheden om de betonschade in de Oostbuis te herstellen met minder overlast?
Waarom moet er toch gerepareerd worden als de situatie veilig en stabiel is?
De schade zit onder het land gedeelte. Heel de boel afgraven en langs de bovenkant repareren? Is dat niet mogelijk?
Wat zijn de kosten van de reparatie van de betonschade aan de Oostbuis en door wie worden deze betaald?
Waarom hebben jullie zoveel tijd nodig om de reparatie voor te bereiden?
Waarom kan er niet alleen 's nachts aan de scheur gewerkt worden, zodat we overdag door de Oostbuis kunnen rijden?
Waarom starten de werkzaamheden in januari en niet in de zomer? Fietsen naar de ferry is dan veel prettiger.
Neem contact op
Heb je vragen over de werkzaamheden aan de Westerscheldetunnel? We staan klaar om je te helpen.
"*" geeft vereiste velden aan